jom window shopping jer....

Tuesday, February 8, 2011

cuti2 balik kampung buat apam lagi.....

ni 1st time bt kt kg...
tada.....yg dh siap kukus x sempat nk amik gambr dh habis...

2nd time buat...x cukup...

dh siap....




makan jom......



Kerana permintaan ramai..ceawah konon ler....diorg kata aku wat ni cantik....erm....boleh lah....nk cube2....
masa buat kuih ni kt kampung....1 acuan habis kene makan...nk amik gambar pun x sempat....adoi...seronok tgk anak2 buah mkn...beria diorg mkn..anak aku dh muak kot...dia x heran sgt kuih2 nih...yg penting dia dpt mkn nasik..hehehe.....aku mmg suker sangat kalu aper jer yg aku buat orang suker...walaupun diorg bg komen x hingat....ada aku kesah...hahhahaha..janji kuih aku habis.....hahaa...
Mak tanya naper x merekah...aku pun x tau nk jawab...sbb resepi tu masa dpt aku try mmg x merekah...tp mak kata boleh lah...mak adalah pengkritik aku no 1....tp dia tetap sokong gak aper aku buat....hehehe..walaupun kureng...ehhe..tp mak mkn jugak....

Pastu kerana mendpt pujian...cewah lagik.....aku kembang semangkuk... aku pun ikutkan kehendak
kak long ku..kata nyer sedap tul kuih apam ku ini....hahahaha..maka dengan bangga......aku pun aper lagi...bancuh semua bahan mlm tu jugak...11 mlm tau...demi kasih sayang pada ahli keluarga ku...ehhe...aku buat lah bancuhan kali ke2...so x sampai 1/2 jam adunan siap....maka aku peram semlm....pg2 dh bangun.....
Mak kata sarapan xde hr ni..tgu apam masak...ehhe...aku pun mulalah start pojek...kali x nk guna cup dah...letih nk tgu.....hehehe...aku guna loyang kukus mak yg paling bsr....masa buat tu mak, ayah n hubby tgh minum teh....hehe..so diorg sumer tgk ler aku adun benda alah tu.......cara nk buat jadi cantik mcm gambar kt atas ialah:

bahagi kan adunan kepada 3 bahagian dlm bekas berasingan
letak warna pada acuan yg berasingan ( merah , hijau n warna asal (putih))
loyang, sapu sedikit minyak masak
ambil 1 senduk  warna putih, letak dlm loyang
kemudian warna hijau pulak,
kemudian warna merah,
ulangi cara2 di atas sehingga adunan habis
apabila dh jadi belang2
ambil lidi atau pisau, dr tengah tolak ketepi secara perlahan2
anda pasti akan dapat bentuk spider diatas..

tadaaaaa..siap...tapi masa nk buat ni punyer lawak...ayah selalu kacau..katanya naperlah nak susah2 buat belang2 mcm ni...kalu buat 1 kaler kan senang mesti dh masuk pert dah...hahahaha...tp xleh diam jer...jawab ngan ayah..ayah orang bukan design rumah jer tau...makanan pun kene design..hehehe..ayah ckp suker ko lah...sambil senyum lebar....hehe sayang ayah....mak x jawab aper...tgk jer anak dia buat....hehehe..
pastu dah siap..sedia tuk dikukus....kalu ni sebab besorrrr...hehe so amik masa lama skit nk kukus...dlm sejam....tapi jangan lupa tau...tudung kukus mesti tutup dgn kain tau..kalu x nt air kukus jatuh kebwh...nt jd x cantik....after 1 jam..korang tgklah kukus korang tu...sejukkan...n mknlah sepuas hati..okey....selamat menjamu selera.....wasalam....








No comments:

Post a Comment